De hemel werd rood en purper. Ik zag aalscholvers en futen. Ik kende ze van prentjes van school. Ik roeide stil over het donkere water, verwonderd over zoveel vogels die ik nog nooit in het echt had gezien. Aan mijn linkerzijde zag ik op de oever een nieuwe wijk met allemaal witte huizen, allemaal identiek. Dat moet de sociale woonwijk van Malem zijn geweest, weet ik nu. In Gent woonden socialistische werkmensen. Hun krottenwijken werden in de jaren vijftig allemaal afgebroken en ze kregen van de stad een nieuwe woonst, waarin ze eindelijk allemaal gelukkig gingen worden.Karolien was gestopt met staren naar de zon en keek in de richting van de blinkende nieuwe huizen, er stond zelfs een kerkje.
Fragment uit ‘Paddenkoppenland’
van Luc De Vos, 2014
De kerk van Malem werd halverwege de jaren ‘50 gebouwd in het midden van de sociale woonwijk Malem. De kerk en het aangrenzende schooltje waren het hart van het katholiek verenigingsleven op Malem. Het is voor Circusplaneet een uitdaging om op een respectvolle manier om te gaan met de historiek van dit gebouw. In het gebouw zijn mensen gedoopt, getrouwd en begraven. Het verenigingsleven dat vroeger gehuisvest was in en rond de kerk is onlosmakelijk verbonden met de identiteit van veel mensen die op Malem wonen of gewoond hebben.
Liefhebbers van het Gentse patrimonium vinden hier een analyse en waardebepaling van de Parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw Koningin van de Vrede terug. Deze is gebaseerd op de METHODOLOGIE THOMAS COOMANS “Kerken in neostijlen in Vlaanderen. Ontwikkeling en implementatie van een methodologie voor bescherming en de monumentenzorg van het negentiende-eeuwse kerkelijk architecturaal patrimonium in Vlaanderen, 2003.”